Tuberculoza pulmonara
Selecteaza :  A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z

Tuberculoza pulmonara :

Tuberculoza pulmonara este o boala infecto-contagioasa provocata de bacilul Koch, afectând organismul în întregime, interesând cu precadere plamânul si având de obicei o evolutie cronica, pe parcursul careia se deosebesc doua etape: tuberculoza primara si tuberculoza secundara.

Etiopatogenie
Agentul patogen, bacilul Koch, denumit astfel dupa numele celui care 1-a descoperit în 1882 (Robert Koch), este un microorganism în forma de bastonas, cu un învelis din ceara si substante grase. Se impregneaza greu cu colorantii obisnuiti, iar odata colorat, se decoloreaza greu cu alcool sau substante acid. Se spune de aceea ca bacilul tuberculos este acido- si alcoolorezistent. Exista trei speciii de bacii Koch: uman, denumit si Mycobacterium tuberculosis, bovin si aviar, utlimul fiind practic fara importanta în patologia umana.

S-a emis si ipoteza ca bacilul Koch poate exista si sub forma de Virus filtrant. De la omul bolnav, mai rar de la bovideele bolnave, bacilii sunt împrastiati prin sputa, puroi, urina, lapte etc. Contaminarea se face: Pe cale aeriana, aproape totdeauna prin bacilul Koch de tip uman. De la bolnavii de tuberculoza si produsele patologice ale acestora, germenii ajung în organismul indivizilor neinfectati (fie direct, prin ploaia de Picaturi bacilifere formata din mii de Picaturi de saliva purtatoare de bacili, inhalate cu usurinta odata cu aerul atmosferic, fie indirect, prin particule de praf contaminate în urma depunerii pe jos si pe obiecte a Picaturilor bacilifere, ridicate apoi în aer si inhalate în acelasi mod).

Pe cale digestiva, mai rar, prin ingerarea unor alimente infectate (lapte, unt), în special în tarile în care tuberculoza bovina este mai frecventa. Caile cutanate, transplacentara etc. sunt exceptionale. Patrunderea în organism a bacilului Koch determina leziuni anatomice (sancrul de inoculare si adenopatia satelita), modificari biologice (reactii la tuberculina pozitive) si semne clinice inconstante. Ansamblul acestor reactii este cunoscut sub numele de primo-infectie. In cele mai multe cazuri, bacilii care patrund în organism, nu produc nici o tulburare (exceptând pozitivarea reactiei la tuberculina). Este vorba de tuber cui oza-infectie. în alte cazuri, bacilii se multiplica, provoaca leziuni, cel mai adesea pulmonare. Aceasta este tuberculoza-boala.

De obicei, Silicoza este descoperita cu ocazia examenelor radiologice practicate la muncitorii expusi, mai rar ca urmare a tulburarilor functionale pe care le provoaca (tuse, dispnee expectoratie) sau a unei complicatii acute (hemoptizii sau pneumotorax spontan). Simptomatologia consta în semne clinice necaracteristice: dispnee de efort, dureri toracice, tuse mult timp uscata, apoi însotita de expectoratie, uneori striata cu sânge.

Semnele fizice apar târziu si sunt discrete, nesemnificative. Radiologie, la început se accentueaza desenul pulmonar, mai ales la nivelul trilurilor, apoi apar noduli de diferite marimi, cu margini nete, localizati în treimea medie a plamânilor. în fazele târzii se constata imagini nodulare voluminoase, pseudotumorale. Leziunile sunt bilaterale si simetrice.

Evolutie
Evolutia este lenta si progresiva. Odata boala aparuta, evolutia continua, chiar daca bolnavul este scos din atmosfera contaminata. Cele mai frecvente complicatii sunt: emfi-zemul pulmonar, Bronsita cronica, Pneumotoraxul spontan, Insuficienta respiratorie, Cordul pulmonar cronic (principala cauza de deces). Tuberculoza pulmonara reprezinta una dintre cele mai grave complicatii. Forma clinica se numeste silicotuberculoza si apare în stadiile avansate ale silicozei.

Profilaxie
Profilaxia reprezinta baza tratamentului. Ea presupune conditii de lucru conform stasurilor din Normele republicane de protectia muncii care prevad reducerea sau înlocuirea bioxidului de siliciu, prin introducerea unor metode perfectionate de lucru (perforajul umed, sablajul cu nisip umed, masuri de izolare, de etanseizare sau ermetizare a proceselor de productie). Profilaxia se bazeaza si pe examenul obligatoriu la angajare, controale periodice preventive, dispenarizare etc. si în special, pe îndepartarea din mediul silicogen a bolnavilor depistati în stadii precoce.