Gigantismul
Selecteaza :  A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z

Gigantismul :

Gigantismul se caracterizeaza prin cresterea exagerata în înaltime, depasind cu cel putin 20% media staturala. Ca si în cazul acromegaliei, boala este provocata de o tumoare Hipofizara acidofila, care secreta în exces hormon somatotrop.

Gigantismul afecteaza întreg organismul, interesând diferite sisteme si organe (muschi si viscere). înaltimea gigantului depaseste 2 m. Craniul este mare, desi proportionat fata de restul corpului. Membrele cresc mult în lungime, pastrând însa proportiile normale. Datorita cresterii excesive se produc modificari ale scheletului, ca cifoscolioza si Osteoporoza. Viscerele sunt mari, dar corespunzatoare înaltimii. Daca tumoarea devine voluminoasa, apar tulburari neurologice si fenomene de compresiune.

Patogenie
Gigantismul este consecinta hipersecretiei de hormon somatotrop, a carui actiune se exercita înainte de închiderea cartilajelor epifizare determinând cresterea în lungime a oaselor.

Forme clinice
Se cunosc mai multe forme de gigantism: Gigantismul pur, Gigantismul cu eunuchism si Gigantismul cu acromegalie. în Gigantismul cu eunuchism nu se produce dezvoltarea sexuala. Organele genitale ramân infantile, iar pubertatea nu are loc. Oasele lungi continua sa creasca un timp îndelungat, nemaifiind oprite în dezvoltare de hormonii sexuali, membrele, disproportionat de lungi fata de trunchi - aspect cunoscut sub denumirea de macroschelie-, dau înfatisarea eunucoida a corpului. La examenul radiologie se constata închiderea târzie a cartilajelor de crestere. în forma complicata cu acromegalie, Gigantismul se asociaza cu deformarea extremitatilor în latime.

Evolutie
Cresterea este rapida înca din copilarie, dar procesul Hipertrofie poate aparea si mai târziu (între 12 si 18 ani). Cresterea în lungime continua în adolescenta si la vârsta adulta. Musculatura gigantului este Ia început bine dezvoltata, permitând performante fizice. Dupa o scurta perioada de forta fizica, urmeaza etapa de slabiciune musculara, cu scaderea rezistentei la efort si la Boli infectioase. De aceea, cel mai adesea gigantii nu ating vârsta de 40 de ani.